İD/IŞİD (İslam
Devleti/Irak Şam İslam Devleti) cihatçıları,
1) kimine göre
Peygamber ve sahabesinin dönemindeki Kur’an ve sünnet merkezli dini anlayışa
dönmeyi savunan, daha sonra ortaya çıkan her şeyi reddeden Selefi mezhebinin
aşırı bir ucu;
2) kimine göre
Ali ile Muaviye arasındaki siyasi mücadelede her ikisini de küfürde sayıp, tüm
küfredenlere aynı anda savaş açan Harici mezhebinin modern bir sürümü;
3) kimine
göreyse bilerek ya da bilmeyerek Batı’nın ürettiği ve İslam ile gerçekte
organik bir bağı olmayan terörist bir oluşum.
Önemli olan, bu insanları nasıl tanımlayıp, tanımlayamayacağımız değil; onların
kendilerini nasıl tanımlayıp, tanımlamadıkları. Onlara göre, İslam’ın tek doğru
yorumu, kendilerininki ve diğer tüm yorumlar, cezalandırılması gereken sapmalar.
Üstelik yaptıkları vahşet ve zulmü onlarca ayet ve hadisle destekliyorlar.
Şüphesiz, İD’yi Ortadoğu’nun göbeğinde, hemen dibimizde doğuran ve dünyanın
dört bir tarafından besleyen onlarca sebep var. İD ile mücadele etmek için
cihatçılarını gerçekten anlamak, bunun için de onların çok boyutlu sebepler
uzayını olabildiğince kavramak gerekiyor. Ben bu yazıda boyutlardan sadece
birisine, Hak ve hukuk ile kurulan ilişkiye odaklanmayı ele almayı deneyeceğim.
Hedeflediğim yazı dizisinin seslendiği kitle ise İD cihatçıları değil, içinden
onun türevlerini çıkarma potansiyeli olan tüm Müslüman gruplardır.
Aslında İD cihatçılarının hukuka yaklaşımının bir benzerini birçok Müslüman
grupta – mezhepte, ekolde, cemaatte, toplulukta, vs. – yoğun ya da seyrek
olarak görmek mümkün. Herkes onlar gibi çoluk çocuk demeden katletmiyor tabi öteki
olarak tanımladıklarını. Kimi ifade özgürlüklerine ve yaşam alanlarına müdahale
ediyor sadece; kimi bazılarını susturup görünmez kılarken, bazılarının da susturulup
görünmez kılınmasına kayıtsız kalıyor. Fakat birçoğu, sadece kendilerine
yapılan haksızlıklardan rahatsız oluyor.
Bu “kendine Müslüman”lık neden bu kadar yaygın Müslümanlar arasında?
Benim cevabım, bunun Kur’an ile ilişkileriyle ilgili olduğu olacak. Çoğu Müslüman
bazı ayetler için sadece kendilerini muhatap görürken, bazı ayetler için de
sadece başkalarını muhatap görüyor. Kur’an’ın bazı kısımlarını benimserken,
bazı kısımlarını ya görmezden geliyor ya da görüyor ama inkâr ediyor.
Peki, İslam dairesinde böyle bir yaklaşım ilk olarak nasıl ortaya çıktı?
Bazı Müslümanlar neden hukuku bu kadar göreli bir şekilde öznelleştirebildi?
İkinci soruyu cevaplamak daha zor. Üstelik bu soru, bizim için doğru bir
soru da olmayabilir. Gelin onun yerine sadece ilk soruya bakalım. Göreli
hukukta ısrarı, Osman bin Affan’ın halifelik dönemine (belki daha da ötesine)
götürmek mümkün.
Rivayete göre, erken Müslümanlardan Ebu Zer el-Gifari, siyasi erkin (valiliklerin)
ve kamusal zenginliklerin (Hums vergisinin ve beytülmâl paralarının) biat
ettiği halifenin yakınları arasında paylaştırılmasına itiraz etmiş; zenginlikleri
biriktirenlere cehennem ateşi vaat eden ayetleri kendilerine okumuştur.
Bu muhalefeti yüzünden Şam’a sürülmüş, fakat orada da halifenin yeğeni olan
vali Muaviye bin Ebu Sufyan’a karşı aynı muhalefetini sürdürmüş. Muaviye’ye de
Tevbe sûresinin 34. Ayetini okuyunca, kendisine bu ayetin Müslümanlar için
değil, Ehli Kitap için olduğu cevabı verilmiş. Bir Müslümanın tüm ayetleri
üstüne alınması gerektiği iddiasında ısrarcı olunca da Rebeze çölüne ölümüne
bir sürgüne gönderilmiş.
O günden bugüne, ayetlerin göreli birlikteliklerine göre birçok haksızlık
yapılmış, yapılan birçok haksızlığa da göz yumulmuş Müslümanlarca. Bu
haksızların vahşet ve katliam boyutuna gelmesi de yeni değil, neredeyse
yukarıdaki rivayet ile üç aşağı, beş yukarı aynı dönemlere karşılık geliyor ilk
örnekleri. Peki, İD cihatçıları hangi ayetleri bir araya getirerek ve bunlara kimleri
muhatap alarak kendi zulümlerini meşrulaştırmaya çalışıyor?
Mesela Bakara 2/191’den yola çıkarak kâfirleri nerede bulurlarsa
öldürmeleri gerektiğine inanıyorlar. Tabi ilk yazıda değindiğim gibi onlar için
“kâfir” demek onlardan olmayan demek.
Fakat hemen bir önceki ve bir sonraki ayetlerde böyle bir savaşı karşı tarafın
başlatması ve bitirmek istememesi gerektiğini söyleyen şartı ve “haddi aşıp, zulmetmeyin” ikazını
görmezden geliyorlar.
Benzer şekilde, Mâide 5/33’ten yola çıkarak ve kendilerinden olmayan
herkesi “Allah ve peygamberine savaş
açanlar” ya da “yeryüzünde
bozgunculuk çıkaranlar” olarak tanımlayarak, yaptıkları katliamları haklı
görüyorlar. Yine görmek istemedikleri ise bu ayetten öncesi ve sonrası.
Habil-Kabil kıssasının hemen ardından gelen 32. ayette “bir insanı öldüren, tüm insanlığı öldürmüş olur; bir insanı kurtaran,
tüm insanlığı kurtarmış olur” diye yazıyor. Ve hemen 34. ayette tövbe edenlerin
affedilmesi gerektiği şartı koyuluyor.
Örnekler çoğaltılabilir, gerek yok. İD cihatçıları, savunma savaşında karşı
taraf savaşı sürdürdükçe yapılması meşru görünen ayetleri bağlamından kopartıp
yeni bir anlam devşiriyor, Muhammed 47/8 ve Enfâl 8/15-16 gibi benzerleri ile
bir araya getirerek de bu anlamı pekiştiriyor. Oysa yapılması gereken, bu
konudaki tüm ayetleri birleştirmek: misal, Mâide 5/32 ile Enfâl 8/17’yi de
onlarla beraber okumak. Nasıl mı? Bu iki ayeti diğerleriyle iliştirerek, anlayışımızı
biraz derinleştirmeye çalışalım.
Benim çıkarımım şöyle: bir insanın canını alabilmek için bunu Allah'ın
istediğinden emin olmak gerekiyor, yani Allah'lık taslama cesareti. Ve bunu bir
Müslümanın kolay kolay alabileceği bir risk olarak görmüyorum. Zira ucunda
haksız yere kendini Allah ile bir tutma olasılığı, yani şirke düşme tehlikesi
var. Kendinin ya da başkalarının can güvenliği savunmak bile bazen insanı bu
tehlikeden kurtar(a)mayabilir. Bunu da son bir rivayet ile açıklamaya
çalışayım.
Hendek Savaşında Ebu Sufyan önderliğindeki Küffar
ordusu Medine’ye saldırmış. Şehrin içine sızan savaşçı Abdü Veddoğlu Amr, Ali bin Ebu Talib ile vuruşurken yere düşmüş. Ali
tam kılıcını Amr’ın üzerine indirecekken, Amr onun yüzüne tükürmüş. Bunun
üzerine, Ali kılıcını onun göğsünden geri çevirmiş ve ona “vallahi seni Allah için öldürecektim ama yüzüme tükürdün, artık sana
öfkelendim, işin içine nefsim girdi: seni böyle öldüremem.” demiş.
Nefisini bilen Rabbini bilirmiş. Ey iman edenler, gelin iman edelim [Nisâ 136] ki imanımız bize kötü şeyler
emretmesin [Bakara 93]. Bırakalım bizim gibi olmayanları şeytanlaştırmayı. İnsanın
şeytanı yenebileceği tek yer kendi benliğidir. Ne zaman kendisi dışında bir
başkasında şeytanı görürse insan, benliğindeki şeytana yenilmiş demektir. Gelin şeytanımızı İslam'a davet edelim.
Notlar:
1) Bu yazıya bir resim ya da video gömmeyeceğim. Irak ve Suriye'de
sürdürülen vahşet ve zulüm, kaldıramayacağım kadar fazla. Kaldırabilecek
olanlar şu bağlantıyı açabilir: İD.
2) Bu yazı dizisinin hedef kitlesi İD cihatçıları değil, içinden onun
türevlerini çıkarma potansiyeli olan tüm Müslüman gruplardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder