3 Haziran 2008 Salı

(d)evrilen ritüeller 2 - Şamanik İslam


İhsan Eliaçık (birçok başka makalesinde de olduğu gibi) dinden bahsederken Türkiye'deki din sorununu çözümlemek için TC vatandaşlarının din anlayışını Şamanik İslam formunda okumayı denemiş. Bu yaklaşımı Yahudileşme Eğilimi yaklaşımıyla (@ Yahudileşme Temayülü, Mustafa İslamoğlu) birlikte Tevhid Dini - Şirk Dini dikotomisine (@ Dine Karşı Din, Ali Şeriati ) oturtursak, Türkiye'deki din sorununun büyük bir kısmının başarılı bir şekilde çözümlenebileceği konusunda hiçbir tereddütüm yok. Anadolu'nun ritüel (d)evrimine müsait topraklarında dinin kurumsallaştırılması çabalarını da hesaba kattığımızda ortaya görkemli bir model çıkabilir.

Bu zahmetli işe kalkışmadan önce şöyle bir soru takılıyor aklıma:

Türkiye'deki genel Sünni Müslümanlık İslam donuna girmiş, bu yüzden de tanınamayan Şamanik Tengricilik ; Türkiye'deki genel Alevi Müslümanlık ise Şamanik Tengricilik donuna girmiş, bu yüzden de tanınamayan İslamiyet olabilir mi?

Düşünmek gerek biraz daha..

Sevgiyle,,

oNuR :: sU LeKeSi

2 yorum:

murat tugrul dedi ki...

Ben bir agnostigim, yani varlikbilimsel olarak Tanri(larin) var olmasi ile var olmamasi savlari esit uzaklikta. Pratik anlamda bakarsak ise ateistim. Turkiye'de ateist olmak pek kolay is degil, en azindan bunu soylemek bile zor. Ama halbuki su son 4 aydir bulundugum memlekette bu olabildigine dogal, hatta cogunlukta.
Senin yazinda elestirebilecegim tek nokta belki burada sakli. Bir dine, onun nasil adlandirilip, nasil tanimlandigi ve algilandigini cok onemsemiyor musun? Kisaca soyle sorayim: Neden bir dine, ya da tanimlanmis bir yola ihtiyacim ola ki?

hadi bakalim yola devam..

,,sU LeKeSi dedi ki...

Türkiye'de uygulamada ateistlik aslında çoğunlukta dostum. Sadece bunu dile getirmek kolay iş değil. İşin zor olması ise atestlikle, tesitlik/deistlik/panteistlik üçlüsünün (yani dinin) ata-istlik üzerinden birbirine harmanlanması. Şaman-İslam tam da bu bağlamda ele alınmalı..

Oysa din ateislikle ya da ateistlerle ilgilenmez. Ya da genel kanının aksine atesitler din düşmanı değillerdir. Dine göre din düşmanları yine dindarların içindedir hep. (Bkz: Dine Karşı Din, Ali Şeriati ya da benim Anarchist Muslim yazım)

Tanımlanmış bir yola hiçbirimizin ihtiyacı yok. Aksine tanımlanmış yollar hep sakıncalı bence. Ve bu bağlamda din dediğim de tanımlanmış bir yol değil. Kurumsallaştırılmaya çalışıldığı için öyleymiş gibi gösterilmek isteniyor sadece..

Bir şey tüm yollardan gidildiğinde karşına çıkmıyorsa, o şey "O" olamaz ki ;) En azından bence..

Yola devam.. ..sonu olan bir yol, O'na çıkamaz..

iZ-LeYiCiLeR

e-PoSTa iLe İZ-Le